Ordförklaringar:

Kurser för forsknings­sjuksköterskor uppdaterar och höjer kompetens i Region Stockholm

I Region Stockholm erbjuds två utbildningar för målgrupperna nya respektive erfarna forskningssjuksköterskor. Sedan starten höst 2021 så har 220 forskningssjuksköterskor gått utbildningarna och i kursutvärderingarna ses ett mycket gott omdöme.

I många studier har forskningssjuksköterskan en central roll, där de är spindeln i nätet genom hela studieprocessen. Initiativet till Grundutbildning för forskningssjuksköterskor togs 2021 som ett led i att förenkla ingången i yrkesrollen och harmonisera arbetssätt hos regionens verksamheter. Nästan direkt inkom önskemål om att även ge en kurs för erfarna forskningssjuksköterskor.

– Vi upplevde definitivt att det fanns ett stort behov när vi startade kurserna och det är fortfarande stor efterfrågan på kursplatserna, berättar Helene Sjöö, klinisk prövningsledare och utbildningssamordnare på KTA. Hon är tillsammans med Johanna Vernersson, chef vid Cancerstudieenheten på Karolinska Solna, kursledare för utbildningarna.

– Vi är jätteglada att kunna erbjuda kompetensutveckling för forskningssjuksköterskor, fortsätter Helene Sjöö. Yrkesrollen är i sig är inte en skyddad titel men det är ett speciellt skrå där det finns otroligt mycket specialistkunskap som är samma oavsett terapiområde.

Båda kurserna är del av en satsning från Region Stockholm. Grundkursens upplägg är ett praktiskt helhetsgrepp på forskningssjuksköterskans roll och ansvar i den kliniska studiens moment. Kursen för erfarna forskningssjuksköterskor ger en fördjupning inom rollens ansvar och de aktuella regelverken. Kurserna har fått goda omdömen och rekommenderas av tidigare kursdeltagare.

Viktigt med uppdatering

Katarina Fischer är intensivvårdssjuksköterska och sedan några år tillbaka forskningssjuksköterska vid ME kardiologi på Karolinska Universitetssjukhuset. Hon har gått både grundkursen och kursen för erfarna forskningssjuksköterskor och menar att det är värdefullt att få starta upp arbetet som forskningssjuksköterska med en grundkurs, men att det är minst lika viktigt att det finns en kurs för dem som arbetat några år.

– Uppdatering är så viktigt i den här rollen. Regelverk och processer som berör kliniska studier justeras ofta och det är fantastiskt bra att få diskutera anpassningar och nya arbetssätt med de som har samma roll. Det blir en bra dialog mellan kursdeltagarna när vi har olika lång erfarenhet och blandad bakgrund från olika terapiområden och vårdgivare.

Elisabeth Hellgren, forsknings- och intensivvårdssjuksköterska vid PVI på Södersjukhuset, gick också kursen för erfarna forskningssjuksköterskor i höstas. Hon har över 10 års erfarenhet av rollen som forskningssjuksköterska inom flera verksamheter och instämmer i att uppdatering är viktigt.

– Jag tycker verkligen att man som forskningssjuksköterska regelbundet ska gå en uppdateringskurs. Formatet på den här kursen fungerar bra både för oss med mer erfarenhet och för dem med kortare tid i rollen.
– Jag uppskattar att kursen ger heads up för kommande regulatoriska förändringar blandat med konkreta tips och lärdomar, fortsätter hon. Mycket av det vi tagit upp under kursen är sådant som jag tar med mig tillbaka till kliniken och in i vårt utvecklingsarbete.

Grundkurs för forskningssjuksköterskor

  • Målgrupp – ny eller ska börja arbeta som forskningssjuksköterska
  • 1 per år, vårtermin (mars-april)
  • 5 kurstillfällen
  • 35 platser
  • Anmälan öppen nu

Mer om kursen | KTAs utbildningssidor Länk till annan webbplats.

Kurs för erfarna forskningssjuksköterskor

  • Målgrupp – forskningssjuksköterska med minst två års erfarenhet inom rollen
  • 1 gång per år, hösttermin (sep-okt)
  • 4 kurstillfällen
  • 35 platser
  • Plats - Karolinska Universitetssjukhuset Solna
  • Anmälan öppnar senare (vår 2025)

Mer om kursen | KTAs utbildningssidor Länk till annan webbplats.

Senast publicerad: