Ordförklaringar:

Nätverket för forskningssjuksköterskor och forskningsstödjande personal firar 10 år

Den 12 maj samlades omkring 80 deltagare på Elite Stora Hotellet i Linköping för att fira att nätverket funnits i ett decennium.

Gruppbild på Forum Sydosts nätverk för forskningssjuksköterskor.

Forum Sydosts nätverk för forskningssjuksköterskor och forskningsstödjande personal startades 2016 och har haft regelbundna träffar sedan dess. Idag samlas deltagare från hela Sydöstra sjukvårdsregionen för erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling.

Beate König, koordinator för kliniska studier på Forskningssektionen i Kalmar, ser positivt på nätverkets utveckling.

– Det är väldigt värdefullt att ha ett sammanhang där forskningssjuksköterskor och forskningsstödjande personal kan mötas, utbyta erfarenheter och inspireras av varandra. Nätverket har utvecklats mycket under de här tio åren och spelar en viktig roll för att stärka kompetensen i regionerna, säger Beate.

Under dagen presenterades bland annat SweTrial där Peter Asplund, senior konsult FSO, och Helena Lüning, enhetschef för SweTrial, lyfte skiftet från nationellt till ett mer lokalt perspektiv. Deltagarna fick en återkoppling från grundkursen för forskningssjuksköterskor som erbjuds av Karolinska Trial Alliance (KTA), presenterad av Linnéa Fransson och Anna Falk. På eftermiddagen diskuterade deltagarna i grupper kring framtida utbildningsbehov. Diskussionerna handlade om innehåll och upplägg för en regional utbildning, behovet av praktiska moment samt hur utbildningar kan anpassas för både nya och mer erfarna forskningssjuksköterskor och forskningsstödjande personal.

Dagen avslutades med tårta för att uppmärksamma nätverkets tioårsjubileum.

Gruppbild med fyra av Forum Sydosts medarbetare.

Medarbetare från Forum Sydost som anordnade nätverksträffen. Från vänster: Sofia Källenius Edström, Martina Sönnerbrandt, Malin Huss, Beate König, Emma Bergström.

Senast publicerad: